تبلیغات
وبلاگ NaziCenter - تفاوت F14 ایرانی با نوع آمریکایی
وبلاگ NaziCenter
اگر ملتی اراده داشته باشد در هر کاری پیروز خواهد شد. (آدولف هیتلر)


در طول نزدیک به چهار دهه تامکت مشهورترین رهگیر جهان بود . جنگنده ای که برای سالها نماد تکنولوژی هوایی و پیشرفتی بود که در قالب یک سیستم تسلیحاتی ظهور کرد . اما فقط دو کشور جهان یعنی ایالات متحده (سازنده) و ایران توانستند آنرا در ناوگان هوایی خود به خدمت بگیرند . تامکت یکی از آخرین مسافران عیده ای بود که هیچ گاه پس از برنامه F14 دنبال نشد . تامکت محصول اندیشه ای بود که در سالهای پایانی دهه 1950 / 1330 شکل گرفت . زمانی که دنیای هوانوردی تازه در اشتیاق سوزان موشک های پیشرفته هوا به هوا میسوخت و نسل جدید موشک های کروز و بمب افکن های شوروی در پناه جنگ سرد غرب را در سایه ترسی پنهان منجمد کرده بودند .




مصادف با آخرین سالهای دهه 1950 / 1330 نیروی دریایی آمریکا در پی یافتن جنگنده مناسب برای حفاظت از نائهای هواپیما برش راهکارهای مختلفی را انتخاب کرد . از تحقیق روی جنگنده هایی با توان پرواز 3 برابر سرعت صوت گرفته تا به خدمت گرفتن جنگنده های چندمنظوره ای مثل فانتوم و این در حالی بود که در این ایام پیشرفت سریع موشک های هدایت شونده این توهم را به وجود آورده بود که هواپیمای مجهز به راداری کارآمد و تعداد زیادی موشک هوا به هوای دوربرد می تواند گزینه خوبی برای رهگیری جنگنده و بمب افکن های سریع شوروی باشد .

در طول ده سال بعد ، برنامه های گسترده ای با صرف هزینه های هنگفت تدارک دیده شد و در نهایت همگی بی هیچ مصرف خاصی به پایان رسید ؛ اما اواسط دهه 1340/ 1960 ، پنتاگون مناقصه ای تحت عنوان جنگنده تاکتیکی آزمایشی یا TFX برگزار کرد که هدفش پر کردن نیاز نیروی دریایی به یک جنگنده پوششی و جایگزین F105 های نیروی هوایی به شمار میرفت . گزینه احتمالی مناقصه در وهله نخست ، نمونه ای از بمب افکن تاکتیکی F111 با موتورها و سیستم جنگ افزاری کاملا جدید بود . اما نتیجه برنامه ، جت بزرگ و بی قواره ای شد که ک.چکترین مشکلش وزن بیش از حد هواپیما هنگام فرود روی ناوهای هواپیمابر به شمار میرفت و به همین خاطر ، ملوان های نیروی دریایی با تمسخر خوک دریایی صدایش میکردند در نتیجه سنا پس از کش و غوصی طولانی ، رای به لغو این برنامه داد .

اما از خاکستر این برنامه تامکت متولد شد . شرکت گرومن که تا آن زمان اصلی ترین پیمانکار جانبی برنامه F111 به شمار میرفت ، بلافاصله با برنامه ای جدید پا پیش گذاشت . گرومن با استفاده از جنبه های تاکتیکی طرح F111 بی مانند موتورهای کم مصرف TF-30 (ساخت پرت اند ویتنی) و سیستم رادار مدرن AWG-9 به همراه موشک های دوربرد فونیکس اما با بدنه ای سبک تر (به واسطه استفاده گسترده از تیتانیوم ) جنگنده ای طراحی کرد که اختصاصا به عنوان یک رهگیر دوربرد برای حفاظت از ناوهای هواپیمابر طراحی شده بود . طرح 303A گرومن که حالا F14 نامیده میشد از هشت پیکر بندی متفاوت مورد توجه قرار گرفت ؛ با این حال جنگنده حاصل این طرح تنها یک سکان افقی داشت که پس از بازنگری رومن برای افزایش تعادل  و کنترل پذیری هواپیما هنگام گردش به دو دم عمودی کوتاه تر مجهز شد .

نهایتا پس از تصویب اولیه طرح ، نیروی دریایی سفارش 12 فروند جنگنده آزمایشی را تایید کرد . نخستین پیش نمونه F14 به فاصله تنها 2 سال از تایید طرح نهایی در 21 دسامبر 1970 / 30 آذر 1349 پرواز کرد و کم تر از 22 ماه بعد و پس از دردسرهای فراوان ناشی از قیمت نجومی هواپیما ریال قرارداد رسمی برای تولید تامکت منعقد شد و F14 به عرشه ناوهای هواپیمابر قدم گذاشت .

در اینجا بد نیست اشاره کنیم که نام تامکت به مفهوم گربه تام (Tom ` Cat ) به عنوان احترام به آدمیرال تام کانلی انتخاب شد که در پان زمان موجب پایان یافتن برنامه ناکام قبلی و تایید برنامه تامکت شد . تامکت همچنین آخرین جنگنده ساخت گرومن بود که با نامی بر گرفته از گربه ها نامگذاری میشد .


تفاوت F14  ایرانی با نوع آمریکایی

ایران جموعا 80 فروند تامکت خرید که به فاصله 5/2 سال پس از تولید پس از تحویل تامکت های نیروی دریایی آمریکا از بهمن 54 تا خرداد 57 تحویل شدند تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران از 79 تامکت خود 77 را تحت خدمت داشت و یکی هم برای آزمایش تغییر سیستم سوخت گیری هوایی به سبک نیروی هوایی ایالات متحده در آمریکا باقی ماند که هیچگاه تحویل نشد . تامت هایی که به ایران تحویل شدند ، به لحاظ کلی تفاوت چندانی با همتایان آمریکایی خود نداشتند . حتی میشود گفت تقریبا با تجهیزات کامل فرود روی عرشه ناوهای هواپیمابر تحویل شدند ، البته برخی سیستم های حساس تر مثل رادار ، سیستم ضد عمل تدابیر متقابل الکترونیکی ECCM و موشک های فونیکس سفارشی ایران تا حد کمی ضعیف تر از نمونه های اصلی اصلاح شده بودند . همچنین سیستم ناوبری اینرسیایی INS و سیستم های رمزکننده استاندارد ارتباط از روی هواپیما برداشته شد . با این حال نوار نرم افزار تاکتیکی نصب شده روی تامکت های ایرانی در میان هواپیماهای فروخته شده آمریکایی به کشورهای خارجی منحصر به فرد بود . تجهیزات خدمه هم تغییراتی پیدا کرد از جمله میتوان به نصب اتصالات تصمه ای صندلی ها به روش نیرو هوایی آمریکا با قابلیت باز شدن مرکزی ، کیت بقای جدید و شیر تنظیم اکسیژن روی سینه اشاره کرد .

مهمترین تفاوت خارجی میان ظاهر تامکت های ایرانی و آمریکایی در این بود که پوشش روی محفظه لوله جمع شونده سوخت گیری هوایی در بیشتر تامکت های ایرانی برداشته شد . علت آن هم این بود که در طول تمرینات پروازی مشخص شده بود که این دریچه گاهی هنگام سوخت گیری هوایی به بوم هواپیمای سوخت رسان گیر میکند و گاهی موجب کنده شدن در یا آصیب رسیدن به بوم میشود . از همین رو در خیلی از تامکت های اولیه این قسمت برداشته شد . بعدها با اصلاح در این بخش مجددا روی تامکت های آمریکایی بازگشت ولی تامکت های ایرانی به همان ترتیب باقی ماندند . همچنین بر خلاف تامکت های نیروی دریایی آمریکا F14 های ایرانی هیچ گاه به جستجوگرهای فروسرخ IRIST در غلاف زیر دماغه مجهز نشدند . برجستگی زیر دماغه تامکت های ایرانی ، بر خلاف انواع آمریکایی که به حس گر های تلویزیونی مجهز بودند تنها یک آنتن جنگ الکترونیک ECM را در خود جای داده بود و دیگر اینکه F14 های ایرانی توان حمل مخزن سوخت خارجی را هم نداشتند .





نوع مطلب : نظامی، پژوهشی، 
برچسب ها : تامکت ایرانی، جنگنده های ایران، ارتش ایران، نیروی هوایی ایران، اف 14،
لینک های مرتبط :

1393/04/19 :: نویسنده : امیرحسین
1396/10/8 13:22
اقا دستتون درد نکنه خسته نباشید عالیییی
بود
1396/09/16 20:14
Hi there would you mind sharing which blog platform you're using?
I'm planning to start my own blog in the near future but I'm having
a difficult time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I'm looking for something
unique. P.S My apologies for being off-topic but I had to
ask!
1396/07/14 21:39
ممنون اطلاعات خوبی بود. لطفا اگر اطلاعات
کامل تری دارید در سایت قرار دهید
1396/06/25 10:43
ممنون از وبلاگ خوبتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مرجعی برای تفکرات متفاوت

مدیر وبلاگ : امیرحسین
نویسندگان
نظرسنجی
کدام یک از موارد زیر درباره هیتلر صدق می کند ؟ (امکان انتخاب چندگزینه ای)









آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی